Manifestation för Ukraina

tisdag 5 april 2022

Margareta Jaldung

”Hjälp oss att hjälpa!”

Den 26 mars anordnades en manifestation mot kriget i Ukraina i Museiparken, Udddevalla.Det var en solig marsdag och flera hundra uddevallabor mötte upp och gav ett bidrag till insamlingen som anordnats av Ukrainas vänner i Uddevalla och FN- föreningen – med starkt stöd av bland annat Uddevallas Rotaryklubbar.På scenen sågs förutom moderatorn Torsten Torstensson, Karl-Göran Sundvall, FN-föreningen samt Olena Back och Anneli Lillmaa, båda bor i Uddevalla men har starka band till Ukraina.Anneli Lillmaa talade med en eldsjäls glöd om hur viktigt det är att stödja Ukrainas kamp för självständighet och demokrati.

Programmet förgylldes av sångaren Rejhab Bellani som bland annat sjöng Ukrainas nationalsång, ackompanjerad av Ingemar Thorell. Nedanför scenen stod två ambulanser. Nils Abrahamsson från Ljungskile berättade om hur han och några medhjälpare kört ner till Ukraina med en ambulans och nu planerade att göra om detta så snart tillfälle ges. Ambulanserna lindrar lidandet i samband transporter av krigsskadade ukrainare. Den första ambulansen finansierade med ett personligt lån som betalats av med pengar som han frigjorde när han sålde sin båt. Nu försöker Nils Abrahamsson få ihop pengar till fler ambulanser. Hans övertygelse om att detta är en viktig uppgift gick inte att ta miste på.

Uddevalla Skansens president, Anneli Löfström, informerade om Rotary i allmänhet och arbetet med att samla in pengar för Ukrania i synnerhet.Hon hade under mars månad arbetet intensivt med att motivera medlemmarna till engagemang för insamlingen. Ett kvitto på det arbetet kom den 31 mars då det kunde konstateras att distrikt 2360 var det distrikt som i förhållande till sin storlek samlat i mest pengar, 1 616 244 kr. Till denna summa kommer bidraget från Roger Akelius med lika mycket.

Denna text skrivs i början av april. När Rotary Norden publicerar artikeln längre fram i sommar så är förhoppningen att kriget har avslutats och återuppbyggnaden av Ukraina är i full gång. Slava Ukraini!

Text: Margareta Jaldung, Uddevalla Skansen Rotaryklubb

Bilder: Henrik Pettersson, UpplevelseFilm Uddevalla

Lördagen den 26 mars mötte uddevallaborna upp för en manifestation mot kriget och för Ukraina.