Nytt rotaryår - Ny president

tisdag 21 juni 2022

Rotaryåret börjar vid halvårsskiftet och i samband med det skiftar presidentskapet i klubben. Vid det senaste lunchmötet överlämnade avgående presidenten Anneli Löfström både ordförandeklubban och kedjan med det gyllene rotaryhjulet till 2022-2023 års president Annika Lindsta. Det gångna året har varit turbulent och på flera sätt intensivt. Förra sommaren trodde vi att pandemin var över men fram på hösten tog den i med ny kraft och klubbens lunchmöten hölls åter digitalt. Klubben har runt sextio medlemmar under året har två högt värderade medlemmar avlidit och inte mindre än fem nya tillkommit. Under våren och fortfarande har mycket av klubbens aktiviteter syftat till att stödja Ukrainas Vänner i arbetet att ta hand om flyktingar och ge ekonomiskt bidrag till hjälp som skickats till Ukraina. När rotaryåret nu går mot sitt slut så kan medlemmarna åter träffas fysiskt på Riverside och äta lunch, umgås och ta del av intressanta fördrag. Under de senaste lunchmötena har utdelats flera Paul Harris Fellow-diplom, som tecken på särskilt förtjänstfulla insatser. Den 16 juni uppmärksammades Lars Bäckström för sitt arbete för Stiftelsen Byfjordens Framtid. Mycket välförtjänt är också Anneli Löfström nu en Paul Harris Fellow. Anneli har med oförtröttlig energi hållit i arbetet både internt och externt. Motiveringen för Annelis PHF var den enastående kraft med vilken hon arbetat för och med Ukrainas Vänner. Ett lunchmöte återstår på detta rotaryår. Den 23 juni kommer distriktsguvernören och berättar om sina erfarenheter av att vara guvernör. Kanske hon också berättar lite om Rotarys världspresident för året 2022-2023. För första gången blir det en kvinna på den posten. Jennifer Jones heter hon och kommer från Ontario i USA. Uddevalla Skansens avgående president är kvinna. Likaså den tillträdande och distriktets guvernör Lena Liljenhed Ekman. Och nu – en kvinna som världspresident! Men lugn, det är och förblir under överskådlig tid en stark mansdominans inom Rotary. I Uddevalla Skansen Rotaryklubb är det ca 30 procent kvinnor.

Presidentskifte i Uddevalla Skansen Rotaryklubb. Anneli Löfström lämnar och Annika Lindsta är ny president.