Viktig information direkt från källan...

fredag 28 april 2023

Margareta Jaldung

Vi hade ett mycket bra möte med Daniel Muruka och oss som deltar i programmet Rent Vatten I Kenya. Vi var 17 deltagare samt ett par elever från Folkhögskolan. Daniel höll ett fantastiskt bra föredrag om Kenya, om sin egen uppväxt, om sitt arbete med Community Nursing Services, som utför arbetet med Rotary Doctors i västra Kenya. De svenska läkare som idag kommer till Kenya för att arbeta med Rotary Doctors har fått ett ändrat arbetssätt. De fungerar idag som utbildare av sjukvårdspersonal, som mentorer för lokala läkare och sjuksköterskor och hjälper till att utvärdera effekten av given behandling. Den direkta patientkontakten sköts nu av kenyanska läkare, "medical technitians" och sjuksköterskor. Målet är att den lokala sjukvårdspersonalen skall klara arbetet själva om ca. tre år. Då flyttas verksamheten till ett nytt område. Förutom hälso-och sjukvård bedrivs både prenatal och postnatal mödravård. Familjeplanering och att motverka barnäktenskap är också viktiga områden för verksamheten. Kvinnlig omskärelse förekommer. Rotary Doctors har program för att motverka detta. Man bildar ungdomsgrupper med både flickor och pojkar och talar om genital hälsa. Man delar också ut antikonceptionella medel som P-piller och kondomer. Mensskydd, som är dyra, delar man också ut. Arbetet bland befolkningen på landsbygden innehåller både medicinsk behandling, förebyggande hälsovård, socialmedicin och program för att ersätta gamla traditionella levnadsmönster till modernt levnadssätt, som innebär förbättrade livsvillkor för både kvinnor och män. Flickorna måste få möjlighet till skolgång. slippa tonårsgraviditeter och könsstympning. Rotary Doctors gör ett enormt betydelsefullt arbete i Kenya.

Text och bilder: Bengt Frisk, ordförande i arbetsgruppen för Rent Vatten i Kenya

Några mötesdeltagare tillsammans med Daniel Muruka utanför Ljungskile Folkhögskola.

Daniel Muruka höll ett mycket informativt och trevligt föredrag.