Syresättning i Byfjorden

fredag 5 april 2024

Thomas Ericson

Under våren har det jobbats intensivt med vårt syresättningsprojekt i Projekt Fjordtorsk. Projektet har som mål att syresätta de döda bottnarna som täcker cirka hälften av botten i Byfjorden. Projektet utgör i grunden en fortsättning av ett tidigare projekt – det s.k. BOX projektet - som pågick i Byfjorden 2010-2012 under ledning av prof. Anders Stigebrant. Anders är nu vetenskapligt ansvarig även för vårt projekt. Prof. Kerstin Johannesson på Tjärnö marinbiologiska laboratorium bidrar med marinbiologiska synpunkter.

Ett duktigt team har jobbat intensivt under våren. Teamet har bestått av medlemmarna i vår Rotary klubb: Lars-Olof Axelsson, Inge Bäckström och Claes Oltegen samt tre ideella krafter med specialkunskaper bl.a. inom el.  Allt arbete har bedrivits helt ideellt. Flotten är färdigställd inom kort och därefter sker inkoppling av el samt pumpstart den 6.5. kl. 14.

Kommunstyrelsens ordf. Martin Pettersson kommer då att starta pumparna. Starten sker genom knapptryckning på muséet. Startsignalen förmedlas med koppling via drönare på plats på flotten.”